tirsdag den 3. juli 2012

Tålmodighed betaler sig

Alle jer havemennesker ved, at haven tager tid. Man sår et frø, og nogle gange får man resultatet inden for et par måneder, mens der andre gange skal ventes i årevis. Jeg har lige nu resultatet af den mellemlange ventetid i haven, nemlig smukke, rosa sporebaldrian. Frøene hapsede jeg i landsbyen Locronan i Bretagne, Frankrig i juli 2010. Der var en høj bymur i Locronan, og her voksede de rosa sporebaldrian i sprækker og revner. De var også flere andre steder i byen - kun den rosa variant.

I 2011 såede jeg frøene, og i år blomstrer de så fint. Fire planter har jeg, og de tager forhåbentlig godt fat og vokser sig større og større de kommende år.

Rosa sporebaldrian fra Locronan, Bretagne i Frankrig



Hvis I kommer til Bretagne, er Locronan bestemt et besøg værd!

Locronan

Sporebaldrian der vokser på bymuren

For øvrigt var der hortensia på hvert et gadehjørne i Bretagne; klimaet må være lige præcis som hortensia kan lide det.
 
Hortensia


17 kommentarer:

  1. OMG hvor er de skønne! Jeg håber sandelig at de vokser sig store og kraftige. Jeg har aldrig se dem rosa før:)

    SvarSlet
    Svar
    1. Ja, ikke? :) Jeg krydser også fingre for, at de vil trives hos mig og vokse sig store og flotte. Har meget fugtig jord, så det er ikke de bedste betingelser for sporebaldrian ...

      Slet
  2. De er super lækre i den rosa nuance - og sikke stræder Bretagne.....mums

    SvarSlet
    Svar
    1. Bretagne er helt sikkert et besøg værd. De har erstattet de fleste lyskryds med rundkørsler - og sikke rundkørsler! Den ene mere smukt beplantet end den anden.

      Slet
  3. Virkelig flot plante! Hvis der er give away på frø, så er jeg med ;O)))

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak :) Jeg har ikke lavet give away-frø før, men det vil jeg da overveje. Der bliver da nok en bette portion i år :)

      Slet
  4. Ja det var da lidt af et scoop, du gjorde der. Dejligt at se oprindelsesstedet for din sporebaldrian. Flotte er de, og sjovt selv at gro fra frø til fuldendt blomst!

    SvarSlet
    Svar
    1. Ja, det er så berigende selv at lave sine planter fra lille-bitte frø til fuldvoksen plante :)

      Slet
  5. Kære Lotte,

    planten, jeg fik af dig, blomstrer nu, og den er så smuk :-) Jeg synes dog ikke, den er SÅ lyserød som på dine billeder, men måske er den ikke helt udsprunget endnu. Må lige checke til den i dag.

    Kh. Marlene

    SvarSlet
    Svar
    1. Det glæder mig at høre, Marlene :) Altså, farvegengivelsen kan jo godt snyde lidt, når farven først skal gennem kamera, min pc og din pc, og derudover er der jo lysforhold m.m. der gør sig gældende. Men rosa er sporebaldrianen i hvert fald ;-)

      Slet
    2. Jeg har lige checket til den, og den er ikke helt udsprunget - kan se, at den også er ret lyserød dér, hvor de små blomster er sprunget ud :-)

      Kh. Marlene

      Slet
    3. Godt, at den er blevet lyserød! :)

      Slet
  6. Uha da da...hvor er den smuk :O)
    Den røde kan godt 'gå hjem og vugge' ved siden af denne ;O)

    SvarSlet
    Svar
    1. Den er nemlig yndig :) Men jeg kan nu også godt lide den røde :)

      Slet
  7. Elsker ting og planter med en historie, super indlæg. Tillykke med dine planter...
    Hilsen Susanne

    SvarSlet
  8. Tak for det, Susanne :) Det er nemlig rigtig hyggeligt med planter med en historie. Dem har jeg en del af, og jeg forsøger at holde styr på hvilke planter jeg har fået af hvem, for det er så dejligt lige at sende en kærlig tanke til sine plantevenner, når man hilser på planterne i haven :)

    SvarSlet

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...